YUDHISTIRA
Jeneng Yudhistira,
ing crita Jawa, asline dianggo dening raja jin ing
alas Mertani. Ing lakon Babad
Alas Mertani, Pandhawa kasil ngalahake jin-jin ing alas kuwi.Yudhistira manjing ana ing raganePuntadewa, pembarepePandhawa. Jeneng
Yudhistira luwih kondhang dienggo deningPuntadewakang banjurdadi
raja ingAmarta,Indraprasta,iyaCintakapura,utawaBatanakawarsa,singtilas alasMertani.
Ing Mahabharata, Yudhistira
(utawa tinulis Yudisthira) iku ya Puntadewa dhewe. Dheweke lair saka
bun-bunan Dewi Kunti, mula saka
iku dijenengi Puntadewa kangtegese
punjeringkaluhuran.Yudhistira
dhewe maknane raja prajurit. IngMahabharata, Pandhawa
duwe bojo kang padha, yaiku Dewi Drupadi (poliandri). Nanging ing wayang, Drupadhi iku bojone Puntadewa. Seka jejodhoan iki
nuwuhake Pancawala.
Ing
padhalangan, Puntadewa iku putra pembarepe Prabu Pandhu
Dewanata (ratu Astina) lan Dewi Kunti.
Dasanamane Yudhistira yaiku, Darmakusuma, Darmaputra, Darmaraja, Darmawangsa,
Wijakangka(Dwijakangka),Gunatalikrama,Samiaji, lan Sang Ajathasatru. Miturut layang Mahabharata,salugune Puntadewa
putrane Bathara Dharma, dewane keadilan, srana Bathara Dharma manunggalake
rasane karo Dewi Kunthi kang mateg dayane aji Adityahredaya (yen miturut
padhalangan "mateg aji Panggendaming dewa" kang aran Puntawekasing
Rasa Tunggal Sabda tanpa Lawanan). Rehne bab mau rinasa kurang trep ing
bebrayan Jawa, mula dening para pujangga kita banjur diowahi, di jumbuhake laro
tuntunan budaya Jawa lan kapribaden Jawa kang isine yane peputra ora karo
bojone dhewe kuwi klebu tumindak sing nistha. Mulane ing crita padhalangan,
Puntadewa iku putrane Prabu pandu, ratu ing Astina (Ngastina) lan Dewi Kunthi,
dene Bathara Dharma kuwi dadi bapa angkate, kang uga banjur manitis ana anggane
untadewa. Mula saka iku, Puntadewa uga sinebut Darmakusuma. Garwa prameswarine Prabu Puntadewa iku mung
siji, Dewi Drupadi, putrine
Prabu Drupada, ratu ing negara Pancala iya Cempala. Karo Dewi Drupadi banjur
peputra siji aran Pancawala.
Ing versi
Mahabharata India, Yudhistira
pinter olah kaprajuritan lan gagah nalika perang. Yudhistira iku artine raja prajurit. Nanging ing critajawa, Yudhistira iya Puntadewa iku kondhang kadidene titah
ludira seta. Kang mengkono mau kagawa saka watake sing jujur, salawase urip ora
gelem dhora (ngapusi. Dhemen tetulung kepara apa sing didarbeki yen dijaluk
wong liya diwenehake. Mula Puntadewa uga kondhang sinebut manungsa lega donya
lila ing pati.
Minangka
tuladha, ing lakon Indrajala Maling (lakon carangan), Prabu Puntadewa ditembung
dijaluk patine kanggo numbali wewalak ing negara Buluketiga. Sang Prabu ya manut. Dhirine dipasrahake. Ngenani
wewatakane paraga siji iki, oncek-oncekane utawa anggone ndudah kudu permati.
Awit akeh bab-babe sing rasane angel ditrapake ing sajroning penguripane wong
sawantah.
Ing lakon
Baratayuda, Prabu Puntadewa tetep nglenggahi watake sing ora gelem ngapusi. Nalika
Pandhita Durna madeg senopati agung, kabeh
Pandhawa rumangsa bingung. Sebab, dikaya ngapaa wae Pandhita Durna kuwi gurune
Pandhawa. Apa iya murid arep wani marang gurune ?
Untung Prabu Kresna ora
kurang iguh pertikele. Terus sing didhawuhi ngadhepi Pandhita Durna iku putra
Pancala, Raden Dhresthajumena. Kresna mung dhawuh marang Werkudara supaya
merjaya gajah titihane senopati pengampinmg (Prabu Prameya) kang aran Gajah Esthitama. Sawise gajah kelakon mati dikepruk gada Rujakpolo, kabeh wadya Pandhawa banjur kadhawuhan alok yen
Esthitama mati. Pamirenge Pandhita Durna sing mati mau Aswatama. Mula Pandhita
Durna banjur nglumpruk otot bebayune, kaya wis kelangan daya. Kanthi ati sing
bingung, urna banjur takon mrana-mrene, kalebu marang para panakawan, marang
Werkudara, arjuna, Nakula, sadewa, lan sapitutrute. Kabeh anggone mangsuli padha gelem
dhora yen Aswatama pancen
mati. Durna akhire takon marang Puntadewa. Bareng ditakoni kaya mengkonmo mau mesthi
wae Sang Prabu bingung banget, mosok arep goroh ?
Dibisiki
karo Prabu Kresna yen kala-kala wong kena goroh sethitik-sethitik ora apa-apa,
nanging Puntadewa tetep puguh ora gelem goroh. Kresna golek cara liya, supaya
anggone matur marang Durna nalika ngucapake tembung ësthi"sing lirih
banget wae, dene anggone ngucapake tembung "tama"sing cukup sero.
Tenan,
diucapake dening Prabu Puntadewa ngono kuwi. Saka pangrungune Pandhita Durna,
Aswatama mati, mula Durna banjur nglumpruk ing sangarepe Puntadewa, ning Sang
Prabu banjur digandheng Kresna sumingkir saka papan kono. Karimijen tanpa daya,
Durna ketekan Dhresthajumena kang wis kepanjingan yitmane Prabu Ekalaya iya
Palgunadi kang pingin males ukum. Kanthi pedang ligan, Pandhita Durna ditigas
janggane, satemah pralaya.
Prabu
Puntadewa sing sabar tur banget lila-legawa pambegane iku tau diapusi Kurawa lumantar Patih Sangkuni srana kasukan
main dadu kanthi totohane negara. Satemah para Pandhawa sakadang kudu gelem
nglakoni dadi wong buangan ing alas suwene 12 taun. Ing pakeliran pusakane kang
asring dadi kembang lambedhalang yaiku Jimat Kalimasada Pustaka Jamus. Ana
ugaPayung Kyai Tunggulnaga lan
tombak tumbak Kyai Karawelang,
lan sangsangan robyong (tilarane Prabu Yudhistira, ratu Mertani) kang dayane,
menawa Puntadewa nesu lan astane nganthi nyeggol kalung iki, sanalika sarirane
salin wujud dadi brahala utawa buta kang gedhene sagunung anakan kanthu kulit
putih kang apraceka Dewa
Amral iya
Dewa Mambang.
Ing
pungkasaning crita, Puntadewa munggah swarga bareng karo sedulur-sedulure.
Puntadewa bareng karo asune moksa sing pungkasan. Tinimbang Pandhawa liyane,
raja iki luwih resik atine. Ora kumalungkung, ora sok kuwasa, jujur, lan
ngugemi agama kanthi ngati-ati.
Ing sorga,
Puntadewa ora trima amarga sedulur-sedulure padha mlebu neraka. Dheweke njaluk
supaya melu mlebu neraka. Kamangka, para Kurawa malah enak-enak ana surga.
Jebul kuwi mung sawetara. Pandhawa kudu nglebur dosa dhisik sawetara banjur
mlebu surga. Dene Kurawa bisa ngrasaake endahing surga amarga ana sawetara
kabecikan, nanging ora akeh. Sawise Kurawa ngrasakake sorga banjur dilebokake
ana ing neraka. (http://jv.wikipedia.org/wiki/Yudhisthira)
NAMA : ERNI LESTARI
NO :
10
No comments:
Post a Comment